Beck

Scene:
Bøgescenerne
 
Spilledag:
Fredag - d. 11-08-2000
 
Spilletidspunkt:
23.15 - 00.45
 
Der er de kunstnere der er store i sådan rent kommerciel forstand, fordi de sælger mange plader – og der er dem der er store, primært fordi de med hver ny udgivelse definerer og påvirker vores opfattelse af hvordan musik kan lyde og laves. Og så er der de ganske få, der kan sælge plader samtidig med at de revolutionerer musikken – og til denne beskedne skare hører så absolut den 30 årige amerikaner Beck Hansen, af mange toneangivende musikjournalister set som den overhovedet væsentligste musiker i 90erne. Som 16 årig startede Beck med at skrive sange – primært i folk-genren, på den ene side inspireret af ham der har inspireret så mange, legenden Woody Guthrie og på den anden side den sumpede blues-musiker Mississippi John Hurt. Der er ingen tvivl om at noget af det der gør Beck så fantastisk, er hans store kendskab til og både respekt og respektløshed over for alle sider og genrer af den rytmiske musik. Han er i bund og grund en absolut glimrende traditionel sangskriver – men trækker også ubesværet på en hvilken som helst genre og blander det håndspillede og det samplede, til et mangesidet og komplekst udtryk, der virkelig er med til at flytte grænserne for hvordan musik kan lyde. Allerede i ´91 indspillede han den sang der skulle give ham gennembruddet og gøre ham til ufrivillig talsmand for Generation X – den ultimative taber-hymne LOOSER. Den underfundige og alligevel helt skarptskårne sang vakte berettiget opsigt og fik flere pladeselskaber til at kæmpe om hans underskrift. Og da Beck Hansen endelig skrev under hos Geffen, var det med en paragraf om at han også havde sin frihed til at udgive andre plader, end de umiddelbart kommercielle. Således finder man blandt Beck-udgivelserne også plader som den melankolske folk-skive ONE FOOT IN THE GRAVE og den eksperimentelle STEREOPATHETIC SOULMANURE. Men allerede med sin første udgivelse på stort selskab – MELLOW GOLD (´94), der inkluderede LOOSER - slog Beck navnet fast og blev en øjeblikkelig succes over hele verden. Med opfølgeren O-DE-LAY (´96) og medfølgende hits som WHERE IT´S AT, DEVILS HAIRCUT og THE NEW POLLUTION var Beck for alvor ankommet – og det med en musik der skramlede og bankede, samplede og loopede, var sær, sjov, rå og varm på samme tid. Den unge multimusiker var i de næste to år nærmest på én lang turné overalt i verden, hvor han undervejs konstant skærpede showet og blev til den fandenivoldske og fænomenale performer, han oveni alle sine andre talenter også er. I 1998 kom den mere afdæmpede, mere traditionelle MUTATIONS, der for mange er et yndlingsøjeblik i Beck-kataloget – og allerede året efter satte han punktum for et årti han om nogen havde præget musikalsk, med den totale festskive MIDNITE VULTURES, hvor Beck overraskende trak mere på funk og soul end på rock og folk. SEXX LAWS hed den fandenivoldsk soulede førstesingle – og andre højdepunkter var den electro boogie-påvirkede GET REAL PAID og diva-perlen DEBRA, med Beck i falset-overgear. Og er Beck på plade et altid fascinerende bekendtskab – så er han som live-kunstner altså også i den absolutte særklasse. Så som en sidste anbefaling af det mest klare must på dette års festival, overlader vi ordet til Berlingske´s anmelder Thomas Søie Hansen, der sluttede sin anmeldelse af Beck´s marts-koncert i København således: ”Da lyden endelig forstummede, vågnede man op igen, kikkede på uret og konstaterede, at tiden havde stået stille i to timer lørdag aften. Virkeligheden ventede udenfor, men på en eller anden måde var det ikke den samme virkelighed. Man følte sig udvalgt til en anden og bedre virkelighed.”
 

 
 
 

DANMARKS SMUKKESTE FESTIVAL - BIRKEVEJ 20 - 8660 SKANDERBORG - TLF.: 87934444 - CVR: 77052518 - E-MAIL: INFO@SMUKFEST.DK