/media/1343/header_sikkerhed.jpg

Sikkerhed

Her vil vi beskrive, hvad vi gør for at sikre dig en tryg og god festival.

I Dyrehaven i Skanderborg samles hvert år i august ca. 55.000 mennesker.

Det ligger Skanderborg Festivalklubs bestyrelse og Sikkerhedsorganisationen meget på sinde, at festivalen gennemføres så sikkert som overhovedet muligt.

Smukfest har derfor et stort sikkerhedsapparat i gang hvert år. Mange peger på den gode stemning, alle er i godt humør og passer på hinanden på netop denne festival. Vi ønsker at Danmarks Smukkeste Festival er 100 % gearet til alle tænkelige og utænkelige situationer. Derfor træner og uddanner vi mange mennesker til at sikre den trygge oplevelse for gæster og frivillige. Desuden indsætter vi en større mængde frivillige i en bred vifte af funktioner, der skal opfylde både de krav myndighederne stiller til os og det høje serviceniveau, der giver os landets gladeste festivalgæster.

 

Vores sikkerhedsorganisation omfatter blandt andet:

  • To Skadestuer, hvor du kan komme med alt fra bistik, forstuvede fødder til hjerteanfald
  • Førstehjælperne som behandler tilskadekomst på stedet eller i samarbejde med båreholdet henter tilskadekomne til skadestuerne
  • Centralt placerede og runderende genkendelige vagter ved alle scener, publikumsområder, ind- og udgange og campingområder. Alle vagter er trænede i at håndtere forskellige situationer og kan via radio hurtigt og effektivt kalde på kvalificeret hjælp
  • Et lægeligt beredskab på de tre største scener
  • Vagter ved parkeringspladser, på vejene i festivalområdet og eksterne områder samt i forbindelse med festivalen shuttle-busser

Størstedelen af festivalens medarbejdere i sikkerhedsorganisationen er frivillige og er underlagt forskellige retningslinjer i forbindelse med deres arbejde for Smukfest. De skal blandt andet leve op til en stram alkoholpolitik, retningslinjer for god opførsel og opretholdelse af beredskabet. Desuden er det afgørende for Smukfest at alle gæster møder smil, glæde og et højt serviceniveau hos alle professionelle og frivillige i sikkerhedsorganisationen

Ved indgangene til campingområder og festivalpladsen er der få men vigtige ordensregler vores gæster skal efterleve. Du kan læse ordensreglerne her.

På festivalen er der placeret en masse fixpunkter. Dem bruger vi bl.a. til at finde det korrekte skadested, men du kan som gæst også bruge dem til at orientere dig efter eller bruge dem, hvis du skal fortælle en vagt om noget du har observeret.

 

Sikkerhedsplanen

Et af de vigtigste krav fra myndighedernes side er, at vi hvert år udarbejder en Sikkerhedsplan. 

Sikkerhedsplanen omhandler bl.a. planlægning i forhold til følgende punkter:

  • Publikum og medhjælpere. Intensitet og adfærd
  • Festivalpladsen, ind- og udgange
  • Campingpladserne
  • Parkeringspladserne
  • Musikscener
  • Læger, skadestue og scenelæger
  • Beredskab, indsatsveje og brandmateriel
  • Vagter og kommandoveje
  • Telte
  • Madboder og gas

 

Sikkerhedsplanen evalueres og godkendes hvert år af følgende:

  • Østjyllands Politi (Skanderborg)
  • Skanderborg Brand og redning
  • Falck
  • Århus Sygehus
  • Psykiatrisk Hospital
  • Akut Medicinsk Koordinationscenter (AMK)
  • Skanderborg Festivalklubs bestyrelse
  • Ansvarshavende læger på festivalen (ANSL)
  • Skadestuerne på festivalen
  • Det lægelige sceneberedskab
  • Båreholdet
  • Førstehjælperne
  • Vagter og Security

Der afholdes fra tid til anden beredskabsøvelser og efteruddannelse der sikrer et godt og effektivt samarbejde.

Hvis du har spørgsmål til beredskabet på Smukfest, er du velkommen til at sende en mail til festivalens Sikkerhedsansvarlige Søren Eskildsen på soren@smukfest.dk.

Vi ønsker dig en sprudlende, eventyrlig og sikker festival!

Se kontaktoplysninger

Vi bruger cookies på smukfest.dk til trafikmåling og optimering af sitet – er det fino-bambino med dig?