Godt at vide
Find svar på de mest gængse spørgsmål om at være og blive en del af Smukcrew.
0
potentielle, nye venner
0
forskellige hold og arbejdsopgaver
0
år
er gennemsnitsalderen for Smuckrew
0
Ting der er træls ved at være medhjælper

Mød en del af Smukcrew

Sådan her ser det blandt andet ud, når man er frivillig medhjælper på Smukfest. Man drikker en øl sammen, man løser en opgave i fællesskab, man hjælper til, hvor der er brug for det – og så arbejder man ikke mindst på at skabe den allersmukkeste fest i bøgeskoven.

📸: Kasper Hornbæk

📸: Stefan Antoni Jensen

📸: Theis Poulsen

”At være medhjælper er SÅ meget mere end “bare” at lave og være på festival. Det er sammenhold, og det er de skønneste mennesker på mit hold, der gør, at jeg gladeligt kommer år efter år”
Susanne, Skilteholdet

Rart at vide

Alle de små ting, der er med til at gøre det hele en anelse nemmere at forstå.
Alder

På Smukfest skal du være 18 år gammel for at være medhjælper.

Medmindre du har en forældre (her tæller alle typer af pap og bonus), der også er medhjælper på festivalen – så kan du blive ungdomsmedhjælper fra du er 15-17 år.

Fordele

Den største fordel er nok, at du får muligheden for livslange venskaber, udbytterige relationer og en overordentlig god følelse af at have været med til at skabe noget sammen med og for andre mennesker ❤️

Nå jaja, så følger der da også lidt mere generelle goder med din medhjælpertjans:

  • Medhjælperarmbånd, der giver dig adgang til Smukfest fra søndag til søndag
  • Fri camping i eget telt – på særligt medhjælperområde eller øvrige campingområder
  • Shuttlebus ad libitum til festivalplads, camping og (gratis) p-plads
  • Gratis garderobe på festivalpladsen
  • Mad og drikke, mens du er på vagt
  • Adgang til særlige medhjælperområder som Vores Bar. Vores Bar er den officielle medhjælperbar – den er billigere og drønhyggelig
  • Årets Smukcrew t-shirt
  • Invitation til Medhjælperfesten i maj, hvor vi samler omkring 4000 frivillige i en sportshal i Skanderborg og får besøg af nogle af de bedste danske bands. Dét i sig selv er en ret stor ting, som du kan læse lidt mere om her
Forventninger

Først og fremmest forventer vi, at du har lyst til at være en del af vores fællesskab og festival. Smukcrew er den slags skønne, forpligtigende fællesskab, hvor vi løfter i flok og tager den ekstra tørn, når der er brug for det.

Du er medvært for Smukfest, og vi forventer derfor, at du opfører dig smukt – også når du hygger dig med vennerne på den anden side af baren.

Smukfest skabes af vores non-profit forening, Skanderborg Festivalklub, og det kræver derfor et medlemskab at være medhjælper hos os. Sådan ét koster 150 kr. om året.
Det gør dig til medejer af Smukfest, og det betyder blandt andet, at du er med til at støtte ensomme og udsatte gennem donationer fra Smukfonden, bakke op omkring kulturelle og almennyttige arrangementer i Skanderborg lokalsamfund og selvfølgelig sikre, at vi kan holde et brag af en fest i bøgeskoven år efter år.

Muligheder

På Smukfest ser vi vores frivillige medhjælpere som meget mere end hænder og fødder. Smukcrew er hjerner og hjerter, og det at være en del af vores frivillige fællesskab rækker derfor meget længere end dine 24 timer som parkeringsvagt under Smukfest. Som en del af Smukcrew har du blandt andet mulighed for:

At få erfaring med til fremtiden
Dokumentation for dit frivillige arbejde kan udleveres af din nærmeste leder, så du kan bruge det i for eksempel en jobansøgning.

At være medskaber
Smukcrew inddrages og involveres i udviklingen af Smukfest i løbet af året. Skal vi navngive en ny boform, spørger vi eksempelvis på Smukcrews Facebookside efter gode inputs, ligesom vi fra tid til anden inviterer til kreativ idéudvikling og workshops. 

At udvide sit sociale og faglige netværk
Én gang om måneden inviteres alle medhjælpere til Skanderborg til foreningens Klubaften. Her mødes vi om en fællesskabende aktivitet. Ofte har det en social overskrift, hvor vi mødes til banko eller musikquiz. Andre gange er det mere fagligt, når vi mødes til finurlighedsworkshop, hvor vi skal finde på den næste skæve boform eller skøre installation i skoven.

At blive frivillig leder og deltage i lederudviklingsforløb
Der er omkring 800 frivillige ledere på Smukfest. Overblikket, planlægning, rekrutteringen og størstedelen af ansvaret for de dertilhørende 340 medhjælperhold bor ude ved disse  ledere. Det er en kæmpe opgave og for at ruste vores frivillige ledere til at løfte deres lederskab, tilbyder vi blandt andet et kortere og længere lederudviklingsforløb. Det lange i samarbejde med Erhvervsakademi Aarhus, som giver 10 ECTS point.

Timer

Smukfest har følgende standardregler for, hvor mange timer man som minimum skal engagere sig for at få et medhjælperarmbånd:

        •    42 timer, hvis du arbejder i tiden før Smukfest
        •    24 timer, hvis du arbejder under selve Smukfest (ons-søn)
        •    36 timer, hvis du arbejder efter Smukfest

    Timeantallet er vejledende, og der vil være undtagelser, hvor antallet af timer ikke er helt identisk med ovenstående. Nogle hold arbejder eksempelvis delvist før og delvist under festivalen, og i tilfælde som disse kan timeantallet variere fra standarden.

    Vagter

    Hvor mange vagter man skal have? Hvor lange vagter? Hvornår ligger vagterne? Kan man få vagter sammen med sine venner?

    Alle sammen virkelig gode spørgsmål, du kan bare desværre ikke få svar på dem her. Det er nemlig vidt forskelligt fra hold til hold, og noget man finder ud af i samarbejde med den frivillige leder for holdet. 

    Klar på at få en tjans?

    Hvad kan man lave, og hvordan får man fingrene i sådan en medhjælpertjans?

    Eller skal du lige høre lidt om en syg fest?

    Følg med for mere
    Smukfest - All rights reserved